Kiladalen GKs historia

Från gård till golfbana; en genomgång av årens alla förändringar

1971
Gården Åby gård förvärvades av Per och Brita Sundqvist redan 1971. Per och Brita växte båda upp på landsbygden. Efter att ha varit verksamma i Stockholm/Bromma under många år blev längtan tillbaks till landet för stor, framförallt  allt för Per. Brita var mer tveksam. Tanken med förvärvet av Åby Gård var dels att varva ner från ett hektiskt stockholmsliv och bli, som det då kallades, månskensbonde.

Inledningsvis bedrevs fullt jordbruk på gården. Ganska snart kom också ett hundratal biffkor att inta gården. Per hade redan på 50-talet besökt USA och då bland annat bekantat sig med sporten golf. På den tiden var golf fortfarande något ganska nytt, men Per var nyfiken och blev medlem på Drottningholms GK i slutet av 1950-talet. Per jobbade då på byggbolaget Siab som var en av entreprenörerna vid byggnationen av Drottningholms golfbana. Sonen Per (Pelle) fick där sin första inblick i sporten.

1990?
Kring år 1990 föreslog sonen Pelle för sin far att han åtminstone skulle kunna anlägga en range på gården. Så blev det också, på samma plats som idag. Inledningsvis plockades rangen med riktig bollplockare placerad framför gårdens gamle trotjänare Drutten (Volvo Duett). Alla bollar förvarades i en öppen låda. De som ville träna lite tog själva bollar ur lådan och erlade x kronor i en liten låda.

1995?
Det var tufft att bedriva jordbruk vid den här tiden men golfen gick uppåt. Det kändes därför rätt att komplettera rangen med några golfhål. Avsatt mark räckte till 6 hål. Dessa hål var från 60 m till knappt 300 m.

Minimal markbearbetning gällde, mer av ”vi sår lite gräs sen klipper vi upp fairways och greener”. Inga rester finns idag av dessa hål.

2000
Sex hål utökades till nio, vilket även innebar lite ändrad spelriktning för befintliga. Greenerna fick i samband med detta lite riktigt grundmaterial, vilket gav en rejäl kvalitetsökning.

Samma år blev Åby Golfklubb medlem 421 i Svenska Golfförbundet. I samma veva togs beslutet att bygga ytterligare nio hål, denna gång på andra sidan gården, söderut. Dessa hål designades av Bill Söderberg. Bill blev senare ägare och grundare av Grödinge Golfklubb utanför Stockholm.
Bygget av banan gjordes av lokal entreprenör understödd av dåvarande greenkeeper på Kallfors GK.

2003
Kiladalsslingan invigdes den 13 jul 2003, med en tävling med över 120 deltagare.
Samtidigt öppnades också en liten klubblokal i dåvarande verkstaden vilken gav ett efterlängtat tak över huvudet vid dåligt väder.
Driften övertogs av Per (Pelle) Sundqvist och Eva Forsling, barn till Per och Brita Sundqvist.

Äntligen är klubbhuset klart att ta i bruk. Ett lyft för medlemmarna.

2006
Vi öppnar en ny ombyggnad av Sågarbacken med fem nya sanduppbyggda greener varav en dubbelgreen samt en ändrad layout.

Åby Golfklubb byter namn till Kiladalens Golfklubb.

2010
Ett av de viktigaste besluten på klubben. Vi bygger fyra nya hål och ändrar lite i spelordningen för att få till en fullvärdig 18-hålsbana. Kontakt togs med flera ledande banarkitekter såväl inom som utanför Sverige. Valet föll på Christian Lundin på ReGolf. Christian var vid denna tidpunkt relativt okänd. Idag jobbar Christian med projekt såväl inom landet som utanför. I Sverige med projekt som Ekerum, GolfArenan i Halmstad, Sölvesborgs GK och Karlstads GK.
Christians sätt att se på golfdesign innebar stora krav på markförflyttningar, vilket innebar stora kostnader.

2012
Öppning av de första två nya hålen med nr sex och nio i augusti i samband med tävlingen "the Couple".

I augusti tar vi emot våra första gäster i lägenhet 1 med fantastisk utsikt över Kiladalen. Lägenhet 2 är klar i slutet av november.

Öppning av de två sista hålen skedde i mitten av september 2013.

Nya grästees på hål tre, fyra och fem på Sågarbacksslingan.

2015
Premiär för nya hål sexton, ny dragning runt kullen ger bättre spellinje. Dessutom slipper man den tidigare så långa och branta trappan upp till gul tee. Ny grässtee på hål sexton, anläggning av nya damtees på hål tio och arton (invigning 2016).
På anläggningen byggdes Södermlands första padeltennisbana.

2016
Två boulebanor byggdes utanför klubbhuset. Ytterligare några tees byggdes om från matta till gräs.

2017
Efter nästan ett år av ombyggnad står Lillstugan (vid första tee) klar för uthyrning.
En tvättstuga byggdes i gamla shopen, till glädje för våra hyresgäster.

En 9-håls footgolfsbana färdigställdes i anslutning till Sågarbacken.

2019
Gamla stallet byggdes om till omklädningsrum med toaletter, dusch samt en relaxavdelning. I anslutning till detta finns numer även en stor altan för våra medlemmar och gäster att njuta av.

Året börjad med utbyggnad av rangen. Det blev ca tio nya utslagsplatser.

Stor del av året ägnas åt att färdigställa byggnation av nytt hus för uthyrning. Läget är fantastiskt precis vid tee tolv.

2021
Huset som fått namnet "Glashuset" är på 95 kvm. Öppen planlösning, tre sovrum och en storslagen utsikt över golfbanan och omgivande gärden.
En ny verkstadslokal byggdes mellan ladugård och Blå Hallen. På så sätt skapades även en naturlig innegård för våra gäster och samtidig avskärmning från våra maskiner. I samband med detta ägnades många timmar åt att förbättra finishen kring våra lokaler, bland annat genom inramning med stenklossar
Arbete med tee fortlöper

Många ideér finns!