Bana

Banbeskrivning

Nedan finner du en banbeskrivning för alla 18 hål. Läs och begrunda

Du har också tillgång vår banbeskrivning genom appen GLFR som du kan ladda ned både för  Android och IOS. Den är helt gratis och den visar även avstånd till hål från där du befinner dig.

Hål 1
Gul 125 m
Röd 100 m
Hcp 18

Vi börjar lite försiktigt med ett par 3 hål. Vatten framför och till höger om greenen. Tänk på ev. vind som kan påverka bollflykten. Slår du för långt så är området bakom greenen out.

Hål 2
Gul 447 m
Röd 398 m
Hcp 6

Här gäller det att se upp med högersidan på utslaget, slica inte, då är du ute på åkern och där är du out. Annars ett ganska kort par-5 uppför backen. Insplet sker till banans enda dubbelgreen, gemensam med hål 4. Se upp för bunkern till höger innan green. Väl på green kan putten bli lång om inspelet är lite långt.

Hål 3
Gul 171 m
Röd 119 m
Hcp 12

Nya utslaget på hål 3 gör hålet lite längre från gul tee. Annars ett ganska rakt hål med bunker till höger om green, dvs om du inte tokduffar utslaget från tee, för då hamnar du i vatten framför tee (gäller gul tee).

Hål 4
Gul 314 m
Röd 230 m
Hcp 16

Här går det att chansa och slå över dungen, många meter att tjäna. men för mycket till höger och bollen är på gärdet (out), för mycket till vänster och en rejäl högruff väntar. Kommer du inte upp tillräckligt så kommer ett välbekant ljud att höras vid trädträff (hoppas du hittar bollen), men om du klarar detta är det endast en kort bit kvar till dubbelgrenen, (andra sidan av hål 2). Det finns även en välkomnande bunker till vänster in mot green.

Hål 5
Gul 328 m
Röd 266 m
Hcp 14

Härligt utsikt ner mot Kiladalen. Om du håller dig på fairway inga problem, men slica inte för mycket för då är du på rangen (out of bounds). Till vänster om green så väntar en härlig bunker.

Hål 6
Gul 167 m
Röd 137 m
Hcp 8

Ett spännande hål med en stor bunker framför green. Lura dig inte bara, det är ca 20 meter mellan bunker och green. Greenen har en skålformad ondulering i mitten. Greenen sluttar också av åt alla håll.

Hål 7
Gul 495 m
Röd 390 m
Orange 340 m
Hcp 4

Nu kan ni sträcka ut, det är en bra bit till fairway. Om ni slår ni väldigt långt kommer vattnet till höger i spel. En hook riskerar att hamna i Kilaån. Framför och runt green finns tre ganska enkla bunkrar.

Hål 8
Gul 440 m
Röd 350 m
Orange 310 m
Hcp 2

Banans näst svåraste hål. Utslaget bör vara rakt, slår ni långt akta dig för vattnet till höger och en stor bunker till vänster. Smal passage. Sedan gäller det att komma över svackan på fairway. Inspelet kräver precision. Framför greenen slingrar sig ett vattendrag. Du har en sluttning uppför in mot greenen. Planera ditt spel på detta hål extra noga.

Hål 9
Gul 295 m
Röd 183 m
Hcp 10

Här börjar det med att komma över bäcken från Gul, inte så långt så det bör gå bra. Röd tee spelar på andra sidan. Här är utmaningen de 4 bunkarna som är på väg upp mot green. Väl på green så väntar en ganska ondulerad green. Nu är det dags att ta en välbehövlig paus innan de sista 9 väntar.

Hål 10
Gul 361 m
Röd 300 m
Hcp 3

Ut på andra 9. Här börjar det med att komma över bäcken. Det är ca 200m ner till bäcken från gul och150 m från röd. Bäcken är bara ca 40m bred, så håll ner huvudet så går det säkert bra. Greenen har en bunker på var sin sida.

Hål 11
Gul 289 m
Röd 262 m
Hcp 15

Här spelar ni längs Kilaån. För den långtslående så kan de två vattendragen komma i spel. Endast 1 bunker till vänster om bunkern, men se upp till höger om green är det nära till Kilaån.

Hål 12
Gul 318 m
Röd 252 m
Hcp 9

Håll linjen, annars kommer den stora dammen i spel. Ett välplacerat utslag lämnar endast ett kortspel till greenen som bevakas av en bunker på var sida.

Hål 13
Gul 325 m
Röd 270 m
Hcp 13

Efter en uppfriskande promenad upp till övre platån så väntar ett hål utan vare sig vatten eller bunkrar. Däremot är greenen omgärdad av ett antal björkar så håll spellinjen in mot green.

Hål 14
Gul 502 m
Röd 446 m
Hcp 1

Här spelar vi ett slingrande par 5-hål, med omgivande enar. Hålet är ganska smalt och slingrande. Grenen är kraftigt ondulerat i 3 platåer.

Hål 15
Gul 160 m
Röd 141 m
Hcp 7

Vårt signaturhål. Vatten till höger, till vilken sluttar brant emot.På andra sidan stor bunker eller skog.

Hål 16
Gul 380 m
Röd 310 m
Hcp 5

Ett längre par 4-hål, som kräver ett väl avvägt inspel. En stor bunker framme vid greenen gör det hela lite mer spännande.

Hål 17
Gul 110 m
Röd 104 m
Hcp 17