Historia padeltennis

Historia Padeltennis
Den exakta historiska ursprunget av Padel är inte helt klart. Ett förslag är att spelet började som ett tidsfördriv för gästerna på brittiskt kryssningsfartyg på 1920-talet.Vad som dock är allmänt accepterade är att Mexikanen Enrique Corcuera var den som gjorde Padel till vad det är idag och att den explosionsartade ökningen av Padel kan spåras tillbaka till honom och Alfonso de Hohenlohe.

År 1974, var Alfonso de Hohenlohe, en Spansk prins, i Acapulco, Mexico, och besökte sin vän Enrique Corcuera. Corcuera som var en industrialist, hade byggt en underdimensionerad tennis bana på sin tomt: en anläggning med väggar på alla sidor. Bollen kunde spelas med hjälp av väggarna på ett liknande sätt som i squash och man använde ett likadant perforerat rack som man använde till paddle tennis. Efter lite förändringar av reglerna för spelet samt spelplanen så tyckte Prins Hohenlohe om spelet så mycket att han byggde de två första banorna på sin privata Marbella Club på Costa del Sol.
Padel blev snabbt inne bland de “rika och vackra”, i Hohenlohe jet-set umgänge. Berömda och sport profiler fick sporten att ta ytterligare några kliv i Spanien.
En regelbunden besökare i Marbella och god vän till Hohenlohe, Argentinska miljonären Julio Menditenguia såg vilken succes som padel höll på att bli i Spanien, och bestämde sig för att utveckla padel i Argentina.
Inom ett antal år så fanns det 10000 banor och 3 miljoner spelare i Argentina.
År 1991 så bildades International Federation of Padel i Madrid. År 1992 så spelades det första världsmästerskapet och har gjort så vart annat år, sedan dess. Senast 2008 i Calgary, Kanada där lag från Argentina, Österrike, Belgien, Brasilien, Chile, Frankrike, Tyskland, Italien, Mexico, Paraguay, Portugal, Spanien, Uruguay, USA och förstås Kanada deltog. Spanien har idag minst lika många banor som Argentina och cirka 2 miljoner utövare. Padel är den andra största sporten i Spanien räknat till antal utövare.