4 nya hål

4-nya-hål-projektet

Vår största satsning vad gäller ombyggnad startades i och med att vi år 2010 beslutade att lyfta Sågarbacksslingan från par 32 till 36 år. Vi var tidigt inne på att göra detta riktigt bra, dvs använda expertis/kunskap/teknik som fanns tillgänglig. Det innebar att vi skulle använda oss av en utbildad banarkitekt samt bygga greener med senast teknik s k USGA.

Vi kontaktade inhemska och utländska arkitekter. De utländska arkitekterna föll bort av kostnadsskäl, bl a väldigt dyra reskostnader. Valet föll till sist på Christian Lundin som vid den tiden var ganska okänd i Sverige. Christian höll dock precis på med projektet Halmstad Golf Arena (en mycket ambitiös träningsanläggning utanför Halmstad). Numera har Christian uppdrag på banor såsom Ekerum, Sölvesborg, Karlstad m fl.

Christian tog fram en idéskiss som vi lade fram för medlemmarna hösten 2010. Förslaget omfattade 2 par 5-hål, ett par 3-hål samt 1 par 4-hål.

Förslaget antogs och arbetet med att anlita en ”shaper” för projektet inleddes. Här hade vi lite tur då det visades sig att Magnus, som jobbat med Bro Hof, bodde i Enstaberga. Vi kom att dela tid med Kungliga Drottningholms GK som samtidigt startades sitt renoveringsprojekt.

Med sin stora caterpiller formade Magnus galant våra nya hål, med ganska omfattande markförflyttningar – mer än vad vi kunde föreställa oss på ritningen.

Vi hann med att iordningställa två av de fyra hålen innan Drottningholm tog över Magnus och vi snällt fick vänta på att Drottningholm skulle bli klart. Sommaren 2012 kom dock Magnus åter och kunde då färdigställa nuvarande hål 7 och 8.

Sen var det ”bara” att harva, fylla greener med material, lägga dräneringar, bevattningar, harva igen och igen, välta, och harva igen för att slutligen kunna så de nya hålen. Alla dessa arbeten utförde vi med egen personal för att minimera kostnaden.